21 februari 2011

Jag blir aldrig för gammal för spökhistorier!

Här om natten sov jag riktigt dåligt och vaknade ett flertal gånger av att ha drömt mardrömmar. Drömmarna handlade mestadels om häxor, tortyr och övernaturliga väsen, och framkallades med största sannolikhet av att jag sträckläst Ann Rosmans senaste kriminalroman, Själakistan, under dagen. Men en natts dålig sömn var den verkligen värd! Otroligt spännande historia som utspelar sig i Marstrand med omnejd och med en yngre, kvinnlig polis som huvudperson (vilket är en ganska trevlig omväxling från alla manliga, frånskilda, överviktiga, halvgamla kriminalinspektörer som blivit så poppis i svenska kriminalromaner). Som kriminalroman är boken otroligt spännande och två historier, en nutida och en lite äldre, sammanlänkas sakta men säkert. Det som ytterligare lyfter handlingen är historier om häxkonster, trolldom och andra märkliga fenomen. Mystiken är på sina ställen mycket tät och jag ska vara ärlig och erkänna att jag tog en titt under sängen innan jag skulle gå och lägga mig. En riktigt bra spökhistoria för vuxna som jag starkt rekommenderar! För övrigt kan jag också rekommendera Ann Rosmans tidigare roman, Fyrmästarens dotter, också den härligt mystisk. Nu väntar jag otåligt på den tredje boken, Porto Francos väktare, som kommer senare i år.  



1 kommentar: