11 februari 2011

Underhållning för fyrbenta

Vid mitt senaste Englandsbesök köpte jag en ny leksak till katterna, som jag sedan glömde bort att prova ordentligt, tills igår. Leksaken (som egentligen är till för människobarn) består av en batteridriven hamster inuti en plastbubbla. Hamstern "springer" sedan omkring inne i bubblan, vilket gör att den lätt vänder och byter riktning när den stöter på hinder. Igår fick jag anledning att prova underhållningsvärdet av hamstern eftersom våra vilddjur var ovanligt angelägna om att känna, smaka och nosa på precis allt jag försökte åstadkomma i köket. Hamstern visade sig ha ett mycket högt underhållningsvärde för katter. Både Molly och Måns tyckte att det var förfärligt spännande att följ efter hamstern och fick gnugga sina (mycket) små geniknölar för att försöka komma underfund med vad det egentligen var för märklig varelse som uppenbarat sig i deras vardagsrum. Detta ledde till att katternas mamma (jag) snabbt tröttnade på att försöka åstadkomma någonting ätbart i köket och istället tillbringade närmare en timme med att iaktta de knasiga katterna i deras försök att komma åt den instängda hamstern.

Hamster från Hamley's får följande betyg på en skala från 1-10:

Underhållningsvärde för katter: 10!
Underhållningsvärde för åskådare av spektaklet: 10!
Hållbarhet med avseende på motståndskraft mot vassa tänder och klor: 10! (eftersom den inte går att komma åt. Mycket frustrerande för en katt)



4 kommentarer:

  1. Haha. En sådan vill jag också ha, Pimme jagar en megaråtta från Ikea så det står härliga till här hemma!

    SvaraRadera
  2. Kajsa och Hobbe vill nog också ha! De är sååå uttråkade när det är kallt och massa snö. Då vill de ju inte gå ut....

    SvaraRadera
  3. Hihi, underbart! Jag blir alldeles varm i hjärtat av sånt här. Det finns inget som gör mig så glad som när djur är glada :)

    SvaraRadera
  4. P.S. Om du vet var man får tag på en sån här leksak på nätet så hojta till! Eller så kan du få köpa med en nästa gång du åker till England. Tror att även Cigge skulle älska den ;)

    SvaraRadera